mapa witryny | logowanie

Reunion 2015 — Relacja

Lipiec

Zapraszamy do zapoznania się z relacją oraz ze zdjęciami z Reunion 2015:

Tegoroczny zjazd stypendystów, absolwentów oraz rodziców odbył się w Chrząstowicach koło Opola. Zjazd rozpoczął się od kolacji, przy której szybko można było nawiązać nowe znajomości. W całej sali unosił się gwar rozmów.

Po kolacji rodzice udali się na spotkanie integracyjne przy ciastach i kawie, a stypendyści i absolwenci mogli kontynuować rozmowy przy ognisku. Dla pierwszorocznych była to świetna okazja, aby zaspokoić głód informacji, choć wraz z upływem czasu temat szkół odchodził na bok, a rozmowy zastępował wspólny śpiew.

Kolejny dzień zaczął się od paneli informacyjnych dla pierwszorocznych i warsztatów dotyczących aplikacji na studia dla drugorocznych. Osobne spotkanie zostało zorganizowane dla rodziców. Dla każdego coś przydatnego! Po obiedzie uczestnicy Reunion mieli możliwość aktywnie spędzić czas korzystając z wielu atrakcji oferowanych przez ośrodek m.in.: basenu, kortów tenisowych oraz strzelnicy.

Po południu atmosferę podgrzały warsztaty taneczne z gorącej salsy. Następnie, przy gromkich brawach oraz w błysku fleszy, odbyła się uroczystość wręczenia nominacji stypendialnych. Wieczór rozpoczął się od grilla, a aby tradycji stało się zadość, wszyscy obecni stypendyści oraz absolwenci odtańczyli poloneza, co było wstępem do świetnej zabawy z DJ'em. Zabawa przy ognisku trwała do świtu. Stypendyści i absolwenci zdążyli w tym czasie odśpiewać wszystkie znane i lubiane piosenki harcerskie, szanty, a także polskie przeboje.

Ku smutkowi wszystkich zjazd dobiegł końca w niedzielny poranek. Stypendyści i absolwenci, choć z gardłami zmęczonymi od śpiewu i zakwasami od tańca, wyjechali szczęśliwi i zauroczeni atmosferą. Czekamy na kolejne spotkanie!

Karolina Gruzel (FHS '15–'17)

Zdjęcia: Reunion 2015

8.00–9.30
Śniadanie
10.00–12.45
Panele informacyjne/warsztaty, spotkanie z rodzicami
13.00–14.00
Wręczenie nominacji stypendialnych
18.45
Grill, ognisko, zabawa z DJ-em

Niedziela, 12 lipca 2015 r.

9.00–10.00
Śniadanie
10.30–12.00
Mecz piłki nożnej lub siatkowej
12.00
Pożegnanie, wyjazd do domów

Adres

Chrząstowice, 6 km od Opola, trasa nr 46
(Opole/Ozimek/Częstochowa/Warszawa)

ul. Opolska 15
46-053 Chrząstowice

tel. 77 427 08 40 / 508 064 778

Short Course 2014 — Wyspy Szetlandzkie

Luty

W 2014 r. po raz pierwszy przeprowadziliśmy konkurs literacki dla gimnazjalistów pt. „Moja polska rzeczywistość”. W konkursie otrzymaliśmy ponad 400 prac. Nagrodą główną w konkursie był wyjazd na Short Course organizowany przez brytyjski komitet narodowy na Wyspach Szetlandzkich. Zwycięski esej został napisany przez Wojtka Adamczyka, który tak opisuje swoje wrażenia z wyjazdu na Szetlandy:

Wziąłem udział w kursie UWC Youth for Community na Szetlandach. Można by napisać, że wróciłem z niesamowitej podróży. Jednakże jest to sprzeczność. Gdy piszemy, że wracamy z danego miejsca, myślimy podświadomie, że wracamy do otoczenia, z którego wyruszyliśmy. Ja jednak nie wróciłem. Otoczenie, do którego „przybyłem ponownie” okazało się zupełnie innym niż to, z którego wyruszyłem.

Pierwszego dnia po zapoznaniu się z ludźmi otwartymi na dzielenie się swoimi myślami, postanowiłem usiąść i zanotować moje przeżycia. Byłem wtedy na pokładzie promu, a dookoła otaczały mnie gwiazdy, woda i niezbyt silny wiatr. Spotkałem tam Sebastiana. Nie wiedziałem jeszcze wtedy, że jest to najbardziej pozytywna osoba, jaką spotkałem w moim życiu. Wtedy odkryłem, że pojawiłem się w środowisku, które będzie sprzyjało mojemu rozwojowi osobistemu. Odkryłem, że mogę tu nauczyć się słuchać drugiej osoby, zrozumieć ją i docenić. Mogę tu się nauczyć mówić, dyskutować, otwierać umysł, medytować, odkrywać siebie. Mogę tu się rozwijać.

Dopłynęliśmy do Unst. Poznałem plan. Okazało się, że jest on skonstruowany tak, iż pasuje idealnie do mojego głównego celu — rozwoju osobistego. W trakcie kursu odbyły się trzy tzw. „Community Meetings”, w czasie których podsumowywaliśmy przeżycia ostatnich dni. Dyskutowaliśmy nad trudnymi kwestiami. Rozwiązywaliśmy problemy uczestników naszej mikrospołeczności.

Codziennie odbywała się osobista refleksja, która polegała na pozostaniu samemu ze swoimi myślami oraz tzw. „Umbrella Meetings”. Były to spotkania w grupach dziewięciu osób, gdzie można było podzielić się swoimi uczuciami, lękami, myślami. Sprawiało to, że tworzyliśmy mikro-kręgi, dzięki którym czuliśmy się bezpiecznie w społeczności i mogliśmy skoncentrować nasze działania na pomocy innym. Mogliśmy też zdobyć tam cenne doświadczenie i usłyszeć możliwe rozwiązania dla naszych problemów.

Warsztaty i inicjatywy uczestników były inspirującymi dodatkami życia w społeczności, które było dla mnie najważniejsze. To rozmowa budowała najwięcej i zmieniała moją osobę. W trakcie dyskusji można było czerpać z doświadczeń innych osób.

Jak się przygotować do warsztatów organizowanych przez UWC? Gdybym miał opisać ten kurs jednym słowem, użyłbym słowa „inspirujący”. Wszyscy jadący na taki kurs są niesamowici, ale każdy jest inny. Każdy jest piękny inaczej. Jeżeli chciałbyś się przygotować do obozu, naucz się dostrzegać piękno w ludziach. Wzbudź w sobie żądzę nauczenia się od każdego jego daru. Jak to zrobić? Dla mnie najłatwiejszym sposobem było wypisywanie pozytywnych cech osób, które spotkałem. Cech, których mogę się od nich nauczyć.

Z każdego doświadczenia podczas kursu można wynieść coś cennego. Nawet z dwugodzinnego pływania w lodowatej wodzie i skakania z ośmiometrowej skały. Takie atrakcje też były nam zapewnione, razem z nocnym oglądaniem filmów, ogniskiem na plaży, pokazem z improwizacyjnymi wstawkami, śpiewaniem piosenek oraz innymi niesamowitymi rzeczami.

Grunt to traktować kurs i życie jak podróż. Pytaj się więc każdego o jego historię, reaguj na ludzi pozytywnie i bądź gotowy do dużych zmian. Wzbogacaj się nowymi doświadczeniami i lep z nich myśli. Żyj w społeczeństwie, czuj się bezpiecznie i sprawiaj, aby inni też się tak czuli.

Wojciech Adamczyk

Kliknij miniaturkę, aby wyświetlić zdjęcie w większym rozmiarze:

Kolejna edycja konkursu planowana jest na kwiecień-maj br. Nagrodą główną w konkursie będzie wyjazd na Short Course organizowany przez komitet narodowy Danii.

Darowizna Oli Kacperczyk oraz Alexa Rosen

Styczeń

Zarząd Towarzystwa Szkół Zjednoczonego Świata ma zaszczyt poinformować o kolejnym przykładzie wspaniałego zaangażowania jednego z naszych absolwentów we wsparcie zdolnych polskich uczniów wyjeżdżających do szkół UWC.

Nasza absolwentka Ola Kacperczyk (Pearson College UWC, '98–'00) oraz jej mąż, Alex Rosen, zdecydowali się przekazać Towarzystwu kwotę 30 000 USD, fundując tym samym „Stypendium UWC im. Ireny Kacperczyk” na cześć mamy Oli. Kwota ta w całości zostanie wykorzystana na dofinansowanie niepełnych stypendiów dla polskich uczniów wybranych przez Towarzystwo do szkół UWC.

Po ukończeniu Pearson College Ola studiowała na Mount Holyoke College w Massachusetts oraz w Institut d'Etudes Politiques w Paryżu. W 2009 r. zdobyła doktorat z zarządzania i organizacji na University of Michigan. Obecnie Ola jest profesorem na MIT Sloan School of Management w Bostonie.

Jesteśmy niezmiernie wdzięczni Oli i jej mężowi Alexowi za ich niesamowitą szczodrość we wsparciu kolejnych pokoleń polskich uczniów wyjeżdzających do szkół UWC. Mamy nadzieję, że nasi darczyńcy staną się przykładem i inspiracją dla kolejnych naszych absolwentów rozważających wspieranie stypendystów Towarzystwa!