mapa witryny  

Relacje ze szkół

Clifton College – relacja Poli Łęgowskiej 2020–2022

Cześć! Mam na imię Pola i jestem tegoroczną stypendystką Towarzystwa Szkół Zjednoczonego Świata w Clifton College.

Nasza szkoła położona jest w eleganckiej dzielnicy Bristolu, gdzie znajduje się znakomity widok na najbardziej rozpoznawalny punkt w całym mieście – Clifton Suspension Bridge. Sama szkoła została założona w 1862 roku. Od samego początku słynęła z wysokiego poziomu edukacji, jak i świetnej kadry nauczycielskiej. Clifton College było jedną z pierwszych szkół, która pod koniec XIX wieku otworzyła dom dla uczniów pochodzenia żydowskiego (Polack's House), co wówczas nie było powszechną praktyką. College wyróżniał się także podejściem do przedmiotów, kładąc szczególny nacisk na nauki ścisłe. W trakcie II wojny światowej, teren szkoły pełnił funkcję siedziby głównej amerykańskiej armii w Wielkiej Brytanii.

Clifton College to szkoła, która oferuje edukację na wielu poziomach, począwszy od szkoły podstawowej (Preparatory School) aż po szkołę średnią (Upper School). Do szkoły uczęszcza ponad tysiąc uczniów, z czego około 40% to uczniowie międzynarodowi. Społeczność szkoły jest naprawdę bardzo różnorodna, nie tylko z perspektywy narodowości, ale także wiary czy odmiennych tradycji. Obecnie, Clifton składa się z dwunastu niezależnych domów, siedmiu męskich – School House, Moberly's House, Wiseman's House, Watson's House (do którego należy mój bliski przyjaciel, również stypendysta, Konrad), North Town, South Town, East Town, oraz pięciu damskich – Holland's House, West Town, Worcester House, Oakley's House i Hallward's House, do którego zostałam przypisana. Domy mają różną formę, niektóre przyjmują uczniów wyłącznie dziennych, inne oferują pełne zakwaterowanie. Sama koncepcja domów jest niezwykle ciekawa, ponieważ w Polsce taki system nie jest praktykowany. Uważam, że jest to jednak wielka zaleta, nie tylko w kreowaniu odrębnych tożsamości w ramach domów, lecz także w tworzeniu wielu społeczności wewnątrz samej struktury szkoły. Każdy dom różni się od innych, reprezentuje odmienne wartości, a także posiada różną kadrę nauczycielską, na czele z Panem/Panią domu i nauczycielami wspomagającymi. Cechą charakterystyczną domów, która pozwala odróżnić uczniów od siebie i przypisać ich do poszczególnego domu są kolorowe krawaty. Mogą być one w najróżniejszych kolorach, od różowych po zielone, jednak wszystkie wyjątkowe dla każdego z domów. Domy rywalizują ze sobą w najróżniejszych turniejach szkolnych, takich jak turniej debatancki, turniej hokeja czy turniej piosenki. Taka konkurencja przyczynia się to do jeszcze głębszego kreowania wyjątkowych tożsamości w obrębie domów, ponieważ każdy pragnie zwycięstwa właśnie swojej reprezentacji. W domach uczniowie mają swoich wychowawców, którzy prowadzą z nimi indywidualne rozmowy o postępach w nauce, a także o ogólnym samopoczuciu w szkole. W domach spędzamy znaczną część naszego dnia, czy to ucząc się podczas specjalnych lekcji samodzielnych, rozmawiając ze znajomymi czy zbierając się na codzienną zbiórkę (callover). Mój dom, Hallward's House, znajduję się przy głównej bramie szkolnej, dzięki czemu, dojście na lekcje zajmuje mi zaledwie kilkadziesiąt sekund.

Na terenie szkoły znajduje się wiele różnorodnych budynków, takich jak budynek artystyczny lub językowy. Clifton posiada swój własny kryty basen, pięć kortów tenisowych, arenę do hokeja, studio muzyczne – wszystko w odległości maksymalnie parę minut od siebie. Szkoła oferuję szeroki wybór sportów czy aktywności pozalekcyjnych, w które każdy uczeń może się zaangażować. Sportem, który wybrałam w pierwszym semestrze, było pływanie. Mój współroczny stypendysta, Konrad, postawił na wspinaczkę. Oprócz tego niezwykle popularnymi aktywnościami są rugby, netball, piłka nożna, tenis, krykiet, koszykówka, badminton czy biegi przełajowe. Zdecydowanie każdy znajdzie sport, w którym będzie mógł się rozwijać. Wraz z bogatą ofertą aktywności sportowych, Clifton oferuje także różnorodne kółka tematyczne. Uczniowie mogą brać udział w zajęciach klubu prawniczo-filozoficznego, uczęszczać na kółko Model United Nations, kółko polityczne, zajęcia z ogrodnictwa, kółko szachowe, wolontariat lub szkolny oddział kadetów wojska brytyjskiego (CCF – Combined Cadet Force). Od rana do wieczora dzień uczniów wypełniony jest zajęciami, sportem oraz różnorodnymi aktywnościami. Clifton prowadzi także lekcje w sobotę, co pozwala na większą swobodę w tygodniu i bardziej zbalansowany harmonogram lekcji.

Co wyróżnia Clifton College to szczególne podejście do ucznia. Lekcje prowadzone są w kilku- lub kilkunastoosobowych klasach, co zdecydowanie wpływa korzystnie na jakość nauki a także ilość uwagi, która poświęcana jest uczniom. Nauczyciele starają się jak najbardziej dostosować do uczniów i pracować z nimi indywidualnie. Regularnie, co parę tygodni, wystawiane są także oceny za zaangażowane na lekcji. Oprócz tego, nauczyciele wystawiają opisowe oceny, wskazujące co uczeń osiągnął, jak i nad czym powinien jeszcze popracować. Wszystko to pozwala nawiązać szczególny kontakt ze swoim nauczycielem co diametralnie zmienia charakter pracy w środowisku szkolnym. W mojej opinii, indywidualne podejście nauczycieli i fakt, że starają się stworzyć szczególną atmosferę w grupie, wpływa pozytywnie na ogólny poziom nauczania. Co warto wspomnieć, uczniowie w ramach matury brytyjskiej (A-levels), zdają standardowo trzy przedmioty, z czego każdy przedmiot uczony jest przez dwóch lub więcej nauczycieli.

W Clifton College uczęszczam na zajęcia z czterech przedmiotów: matematyki, ekonomii, historii i polityki. Nigdy w Polsce w ramach polskiej matury nie byłabym w stanie rozwijać się właśnie w ramach takich przedmiotów. Swoboda w wybieraniu rozszerzeń, które uczniowie zdają na A-levels, jest zaletą brytyjskiego systemu edukacji. Każdy uczeń ma szansę dobrać swoją listę przedmiotów, przede wszystkim skupiając się na tych, które go najbardziej interesują lub w których jest najlepszy. Wielu uczniów decyduje się także na połączenie ze sobą nietypowych przedmiotów, jak na przykład chemii z historią sztuki. Daje to ogromną elastyczność uczniom i świadomość, że to właśnie oni wybierają przedmioty, na które chcą poświęcić swój czas, a nie zostali do tego zmuszeni. Powoduje to, że uczniowie już w wieku 16 lat mogą wybrać swoją specjalizację i poświęcić naukę na to, co sprawia im przyjemność.

Każdego dnia w Clifton College uczniowie muszą nosić schludne mundurki. Na taki ubiór składa się garnitur dla chłopców, jak i dla dziewczyn (ewentualnie spódnica). Oprócz tego niezbędnym elementem jest krawat domu. Do zestawu można także wybrać koszulę w jednym z trzech kolorów: klasycznie biały, niebieski lub różowy. Mundurek jest nieodłączną tradycją wielu brytyjskich szkół, które chlubią się swoją historią.

Moment, w którym dowiedziałam się o otrzymaniu miejsca w Clifton, pamiętam bardzo wyraźnie. Drżącym głosem odczytywałam po kolei słowa wiadomości, niedowierzając we własne szczęście. Wyjazd do Clifton zmienił moje życie od pierwszej chwili, w której zdałam sobie sprawę z tego, jak będzie wyglądać moja przyszłość. Z pewnością mogę powiedzieć, że aplikacja w konkursie Towarzystwa Szkół Zjednoczonego Świata była najlepszą decyzją. Teraz nie mogę sobie nawet wyobrazić, jak mogłoby wyglądać moje życie bez wszystkiego, czego doświadczyłam w tym roku. Przyjaciele z całego świata, edukacja na wysokim poziomie, wspaniali nauczyciele i szerokie perspektywy to tylko parę elementów, które składają się na całe przeżycia w trakcie stypendium. Gorąco zachęcam wszystkich, aby śmiało aplikowali i także odważyli się zmienić swoją przyszłość. Proces aplikacyjny to zdecydowanie wysiłek, lecz nagroda, którą właśnie Ty możesz otrzymać, to przyszłość, o której wielu marzy. Razem z Konradem z niecierpliwością czekamy, aż do naszej polskiej społeczności Clifton dołączy kolejny wspaniały uczeń z Polski. Powodzenia!

Pola Łęgowska

 

Kliknij miniaturkę, aby wyświetlić zdjęcia w większym rozmiarze:




przewiń do góry

Numer KRS: 0000128672